הנדסת חומרים הינה תכנית לימודים השואפת לספק בסיס ידע חזק, לקדם למידה מעשית, לעודד חדשנות, לפתח מיומנויות לתקשורת ולפתרון בעיות, ללמד אחריות אתית, לעודד שיתוף פעולה בין- תחומי, לצייד בפרספקטיבה גלובלית, ולספק בסיס המטפח למידה והתאמה לטכנולוגיות מתפתחות.
התכנית מאפשרת בחירה והתמחות באחת מארבע המגמות, כאשר שתיים מהן מתחום הקיימות, הבחירה במגמה מתבצעת בשנת הלימודים השלישית לתואר:
- מגמת תוכנה, קיימות ואנרגיה המורכבת משילוב אפיקי הידע: קיימות וחומרים סביבתיים ומדע חומרים חישובי – מגמה זו כוללת קורסים מתחומי הקיימות והאנרגיה ומתחומי הנדסת תוכנה, הנדסת מחשבים, מדעי הנתונים ומדע חומרים. במסגרת מגמה זו ילמדו הסטודנטים יישומי טכנולוגיות חישוב ואלגוריתמים בהנדסת חומרים, ולימוד טכנולוגיות וחומרים תוך דגש על תחום הקיימות וההיבטים הסביבתיים במדע חומרים.
- מגמת קיימות ותהליכים המורכבת משילוב אפיקי הידע: קיימות וחומרים סביבתיים וכימיה של חומרים – מגמה זו מעניקה השכלה רחבה בתחומי אנרגיה, איכות הסביבה, טכנולוגיות מתקדמות המבוססות על שימוש חוזר בחומרים, הפקה ופיתוח של חומרים חדשניים עם היבטים סביבתיים. במגמה זו נלמד גם על טכנולוגיות מתקדמות להפקה, המרה והולכת אנרגיה.
- מגמת התקנים חישובי המורכבת משילוב אפיקי הידע: התקנים וחומרים אלקטרוניים ומדע חומרים חישובי.
- מגמת התקנים ותהליך המורכבת משילוב אפיקי הידע: התקנים וחומרים אלקטרוניים וכימיה של חומרים.
במאמץ לשימור איכות הסביבה וקיימות, לבוגרי הנדסת חומרים יש תפקיד חשוב בתכנון חומרים באוריינטציה של קיימות ושימור אנרגיה: החל מהמצאת פתרונות מחזור ועד פתרונות לשימור אנרגיה, סילוק פסולת ויצירת מקורות אנרגיה ירוקים חלופיים. בוגרי התכנית יהיו מסוגלים לקחת בחשבון את סוף חיי המוצר כבר מההתחלה, ולתכנן מראש חומרים שיהיו קלים לפירוק, למחזור או לשימוש חוזר. לדוגמה, במעבדה של פרופ' דורון נוה, ראש התוכנית להנדסת חומרים, מפתחים בימים אלו סנסורים זעירים לבטריות של מכוניות חשמליות, המספקים חיווי לכל אחד מ-150 התאים מהם מורכבת הבטרייה. כך ניתן לחלק את עומס העבודה בהתאם למצב התא, וכאשר תא מסיים את חייו – להחליף רק אותו, במקום להיפטר מהסוללה כולה, ובכך למזער ייצור פסולת.
Materials Engineering
Our Bachelor of Science in Materials Engineering program aims to provide a solid knowledge base, promote hands-on learning, encourage innovation, develop problem-solving skills,
teach ethical responsibility, inspire interdisciplinary and international collaboration, foster understanding and adaptation to emerging technologies. Students are equipped with the necessary tools for implementing engineering planning, that responds to particular needs based on economic, environmental, cultural, global, and social considerations and includes safety, welfare, and public health.
Starting from the third year, every student in the materials engineering studies track will choose one of the following four tracks, two of which are from the field of sustainability:
1. The Computational, Sustainability and Energy track combines the study of sustainability and environmental materials and computational materials science. This track includes sustainability and energy and software engineering, computer engineering, data science, and materials science courses. Students will be trained in applications of calculation technologies and algorithms in materials engineering and study technologies and materials, emphasizing sustainability and environmental aspects in materials science.
2. The Sustainability and Processes track combines the study of sustainability and environmental materials and the chemistry of materials. This track provides a broad education in energy, environmental quality, and advanced technologies based on the reuse of materials and the production and development of innovative materials with ecological aspects. Students also learn about cutting-edge technologies for producing, converting, and transmitting energy.
3. The Computational Devices track combines electronic devices, materials studies, and computational materials science.
4. The Electronic Devices and Processes track combines electronic, optoelectronic and quantum devices combined with materials studies.